|
 |
 |
|
M R O E E >>> PROGRAMY >>> EDUKACJA W NATURZE |
 |
Program był realizowany w formie tematycznych szkoleń rad pedagogicznych oraz kursu podstawowego
"Warsztat pracy nauczyciela-lidera edukacji ekologicznej w placówce" (3 warsztaty w terenie dla zainteresowanych nauczycieli).
W ramach kursu
przeprowadzono warsztaty w Szkole Podstawowej w Studziankach Pancernych i na terenie Nadleśnictwa Dobieszyn na temat "Historia i przyroda", w Mazowieckim Parku Krajobrazowym "Metody edukacji ekologicznej" oraz w Ośrodku
Edukacji Technicznej "Pinokio" w Słomczynie na temat "Wszystko o drzewie i drewnie". Ponadto w Warszawie został przeprowadzony warsztat metodyczny "Gry i zabawy w edukacji ekologicznej". Uczestnicy otrzymali materiały
szkoleniowe zakupione ze środków WFOŚiGW w Warszawie. W szkoleniu uczestniczyło 28 osób.Przeprowadzono również szkoleniowe rady pedagogiczne w 4 przedszkolach warszawskich (łącznie 30 osób
) oraz w 2 szkołach podstawowych (50 osób).
|
 |
|
 |
Program szkoleń, wymiany doświadczeń i wsparcia obejmuje edukację ekologiczną w szkole i w przedszkolu oraz szkolenia dla
nauczycieli jako liderów i instruktorów w środowisku zawodowym i społecznym. |
 |
q Kursy doskonalenia zawodowego:
I stopnia: Metody całościowej edukacji ekologicznej. Nauczyciel jako lider w placówce oświatowej, w środowisku społecznym i zawodowym.II stopnia:
Kurs instruktora edukacji dla zrównoważonego rozwoju Nauczyciel jako instruktor i trener wewnątrzszkolnego i
międzyszkolnego doskonalenia nauczycieli w obszarze zrównoważonego rozwoju. q Krótkie szkolenia tematyczne dla rad pedagogicznych oraz nauczycieli różnych specjalności q Doroczna Ogólnopolska Konferencja Edukacja w Naturze Organizowana we współpracy z Centrum Edukacji Przyrodniczo-Ekologicznej w Ogrodzie Botanicznym PAN w Powsinie, z udziałem gości zagranicznych, jest ogólnopolskim forum wymiany doświadczeń w
zakresie edukacji dla zrównoważonego rozwoju dla nauczycieli, pracowników ośrodków dydaktycznych w parkach narodowych, krajobrazowych i ogrodach botanicznych, pracowników ośrodków akademickich,
przedstawicieli samorządów i administracji państwowej, przedstawicieli organizacji pozarządowych. q Zajęcia pokazowe dla dzieci i młodzieży w sali i w terenie |
 |
 |
|
q Punkt konsultacyjno - biblioteczny
- biblioteczka ekologiczna z czytelnią;
- videoteka, wydawnictwa multimedialne;
- porady i konsultacje dla nauczycieli;
- spotkania otwarte Grupy Twórczej Edukacji - grupy wsparcia, utworzona przez absolwentów programu Edukacja w Naturze;
q Prezentacje nowości wydawniczych, filmów edukacyjnych, pomocy dydaktycznych
q Wydawnictwa
- pakiet edukacyjny Edukacja w Naturze - Szkoła i przedszkole jako lokalny ośrodek rozwoju zrównoważonego;
- Dziecko? Naturalnie!
;
- materiały dydaktyczne opracowane przez uczestników programu Edukacja w Naturze w formie scenariuszy zajęć terenowych, imprez szkolnych, szkoleń dla rady pedagogicznej w zakresie edukacji ekologicznej.
Program Edukacja w Naturze Twórcze, otwarte, oparte na
doświadczeniu i przeżywaniu nauczanie jest możliwe i atrakcyjne dla wielu nauczycieli. Źródło sukcesu takiego nauczania tkwi w nich samych. Wystarczy zaakceptować jednoczesne bycie nauczycielem i bycie nauczanym,
wystarczy stworzyć warunki, by Natura mogła przemawiać do dzieci unikalnym językiem wrażeń zmysłowych, uczuć i
wzruszeń. Przewodnikiem powinna stać się dziecięca wrażliwość, dociekliwość, uważne obserwowanie i odczuwanie. Sebastian Stec, współtwórca programu Edukacja w Naturze
Program Edukacja w Naturze, zaprojektowany i uruchomiony w 1993 roku (pierwotna nazwa Edukacja ekologiczna w parkach narodowych), wyrastał z doświadczeń działalności edukacyjnej Ośrodka EKO-OKO, a
także z bogatej tradycji edukacji ekologicznej w Polsce. Edukacja ekologiczna w przyjętym w programie rozumieniu dotyczy wiedzy, umiejętności, a przede wszystkim postaw i motywacji wobec środowiska rozumianego
całościowo. Oznacza to, że aspekt społeczny i przyrodniczy środowiska nie są rozdzielane, a psychologiczny i psychospołeczny wymiar procesu edukacji znajdują się w centrum uwagi. Przyjmuje się, że zaspokojenie
podstawowych potrzeb psychicznych i społecznych warunkuje budowanie pozytywnych motywacji i relacji z całym środowiskiem.
Zgodnie z założeniami programu podstawowymi efektami procesu edukacji są utrwalane
motywacje, nastawienia i głębokie przekonania, przekazywane na poziomie organizacji rzeczywistości szkolnej i przedszkolnej - na poziomie stosunków między nauczycielem a dzieckiem, stosunków w grupie rówieśniczej,
stosunków pomiędzy administracją szkoły (przedszkola) a pracownikami, sposobu gospodarowania różnego rodzaju dobrami, zasad organizacji czasu i przestrzeni w szkole (przedszkolu). Celem programu są perspektywiczne
zmiany w procesie edukacji szkolnej i przedszkolnej dokonywane poprzez:
- propagowanie metod nauczania opartych na dobrej więzi ucznia (wychowanka) z nauczycielem, na integracji grupy dzieci (klasy); metod opartych o pracę w terenie, a więc: nauczanie poprzez doświadczanie i
działanie, będące podstawą do uogólnień i pracy w klasie;
- kształtowanie umiejętności projektowania zajęć w zespołach nauczycieli różnych specjalności, by efektem nauczania był spójny obraz rzeczywistości, a wiedza dziedzinowa przenikającymi się aspektami jej poznania;
- kształtowanie umiejętności organizacji złożonego procesu dydaktycznego, w tym:
- organizacji współpracy we własnej placówce,
- pozyskiwania współpracy i dofinansowania poza placówką (przede wszystkim we współpracy z samorządem lokalnym),
- realizacji złożonych, wieloprzedmiotowych zajęć w terenie,
- oceny i prezentacji swojego warsztatu pracy,
- zapewnienie wsparcia materiałowego i konsultacyjnego;
- stworzenie grupy wzajemnego wsparcia, umożliwiającej wymianę doświadczeń, partnerską współpracę, wzajemną edukację, tworzenie się i samoorganizację środowiska nauczycieli edukacji całościowej;
- organizowanie cyklicznego, ogólnokrajowego forum wymiany doświadczeń.
Od 1993/94 r. cele te realizowane są w ramach kursów doskonalenia zawodowego, dorocznej Ogólnopolskiej Konferencji Edukacja w Naturze, prowadzenia konsultacji i punktu
bibliotecznego, Grupy Twórczej Edukacji, utworzonej przez absolwentów jesienią 1994 oraz - od 1996 r. - stałej współpracy z władzami gmin zarządzających placówkami szkolonych nauczycieli. Systematycznie,
podejmowane są również działania w celu wyszkolenia kadry nauczycieli wyposażonych nie tylko w umiejętności liderskie, ale i w umiejętności instruktorskie, które polegają na:
- przekazywaniu podstawowych umiejętności warsztatowych, wychowawczych;
- umiejętności pracy zespołowej;
- umiejętności prezentacji i negocjacji;
- stopniowym rozwijaniu współpracy w placówce w kierunku zmiany modelu nauczania;
- organizacji tematycznych rad pedagogicznych;
- organizacji zespołów przedmiotowych;
- projektowaniu programów edukacyjnych;
- rozwijaniu działań w środowisku lokalnym;
- uzyskiwaniu wsparcia w działaniach edukacyjnych;
- zaangażowaniu rodziców w procesy edukacyjne;
- organizacji lub wspieraniu działań na rzecz lokalnej społeczności;
- organizacji doskonalenia nauczycieli;
- organizacji grup wsparcia aktywnych nauczycieli;
- prowadzeniu szkoleń;
- prowadzeniu konsultacji,
- tworzeniu własnych materiałów dydaktycznych;
- zakładaniu formalnych i nieformalnych organizacji obywatelskich (rodzicielskich, nauczycielskich, sąsiedzkich);
|
 |
Od 1997 r. cele te realizowane są w ramach kursu instruktorskiego.Program pełnego wdrożenia całościowego modelu nauczania do placówek
(szkół, przedszkoli), w których nauczają absolwenci podstawowych kursów liderskich i kursów instruktorskich zakłada:
- stopniowe włączenie całego grona pedagogicznego do pracy w ponadprzedmiotowych zespołach projektowo-realizacyjnych,
- wyszkolenie nauczycieli w zakresie:
- rozwoju zdrowia i profilaktyki zdrowotnej w praktyce szkolnej,
postrzegania twórczości jako aspektu działania szkoły,
współdziałania nauczycieli z rodzicami i lokalnym środowiskiem społecznym,
samoorganizacji zespołów osób w poszukiwaniu zrównoważonego modelu konsumpcji i rozwoju,
przygotowania programu edukacyjnego i społecznego placówki zgodnie z zasadami ekorozwoju
|
 |
|
 |
Kursy doskonalenia zawodowego Edukacja w Naturze
Program kursu I stopnia
- Warsztaty wprowadzające aktywne, ponadprzedmiotowe, integrujące metody nauczania w terenie (trzy dwudniowe warsztaty wyjazdowe).
- Warsztat projektowania zajęć w zespołach nauczycieli różnych specjalności. Zasady organizowania wyjazdów terenowych z dziećmi. Sposoby prezentacji wyników pracy zespołowej.
- Projektowanie scenariuszy zajęć w terenie i zajęć w klasie związanych z pracą w terenie. Pozyskiwanie chętnych do współpracy w swojej placówce (praca w zespołach).
- Warsztat współpracy i zdobywania funduszy. Pisanie wniosków o dotacje, pozyskiwanie pomocy rzeczowej, współpraca ze sponsorem.
- Sprawdzenie opracowanych scenariuszy podczas zajęć terenowych (realizacja lekcji w terenie, wycieczek, ewentualnie programów "zielonych szkół") przez zespoły nauczycieli.
- Przygotowanie opracowanych materiałów dydaktycznych do druku.
Program kursu II stopnia:
- Wprowadzenie aktywizujących metod nauczania do własnej placówki.
- Inicjowanie samoorganizacji i doskonalenia zawodowego nauczycieli.
- Nauczanie innowacyjne - motywująca współpraca z uczniem.
- Organizacja otwartych zajęć dla dzieci we własnej placówce.
- Organizacja współpracy w placówce.
- Projektowanie programów edukacyjnych.
- Organizacja informacyjnej rady pedagogicznej we własnej placówce.
- Organizacja wyjazdowej rady pedagogicznej.
- Praktyka udzielania konsultacji i udział w szkoleniach dla nauczycieli.
- Opracowanie i wydawanie materiałów dydaktycznych.
- Jak być skutecznym instruktorem - projektowanie, organizacja i prowadzenie szkoleń dla nauczycieli.
- Samodzielne lub zespołowe przygotowanie i przeprowadzenie warsztatów dla nauczycieli przez uczestników kursu.
- Zakładanie i prowadzenie organizacji nauczycielskich i edukacyjnych - formy prawne.
A oto wybrane wypowiedzi uczestników kolejnych edycji szkoleń ("Raport końcowy z badania jakościowego programu
Edukacja w Naturze, opracowany przez IQS and Quant Group, 1998):
Udział w programie wzbogacił mój warsztat pracy i dał to, że przygotowując się
do lekcji, mogę sięgnąć do materiałów z warsztatów i zastosować jakąś aktywną metodę, a tym samym zachęcić dzieci do aktywnej pracy.
Zaczęłam traktować wszystko bardziej elastycznie, jestem bardziej
samodzielna, Po programie człowiek lepiej wyczuwa, które treści są ważniejsze.
Z każdego wyjazdu wracam naładowana pomysłami i miłymi doznaniami. Edukacja w Naturze
to uczenie przyrody inaczej, poprzez metody aktywne, poprzez uczucia i różnorodne przeżywanie, uczenie, że można tę przyrodę odbierać plastycznie, poznawać poprzez zabawę.
Zawsze kiedy zastosuję
jakąś metodę "ściągniętą" z tego programu, to potem dowiaduję się, że była to fajna lekcja; to jest bardziej z życia wzięte i zostaje w głowach. Nie trzeba się uczyć, można odwołać się do przykładu -
"pamiętacie? była taka zabawa". |
|
|
 |
|
|